ET LANGT OPHOLD PÅ HØJSKOLE?
Næste hold begynder den 11. august
17
APR
2019

48 timers fordybelse, leg og ømme ben

Exploradage

De normale skemaer blev for en stund lagt til side, da eleverne over to dage skulle prøve kræfter med nogle intense forløb, der ikke ligner deres hverdag.

De såkaldte Exploradage startede for de mest hårdføre elever allerede mandag aften, hvor de startede deres lange gåtur på 91 kilometer. Tirsdag formiddag kom de første hårdt kæmpende elever tilbage efter mere end 50 kilometer og måtte grundet diverse fysiske skavanker stoppe deres tur her. I løbet af eftermiddagen kom de tilbageværende elever tilbage på skolen lidt efter lidt. Nogle gik 65 km., andre gik 80 km. og de sidste to nåede op på 91 kilometer, da de omkring 18:45 landede på højskolen igen.

For de elever, der havde valgt Adventure Race var det to dage for fuld udblæsning. Tirsdagen blev brugt på orienteringsløb på skolen og i Hadsten by, mens onsdagen bød syv timers intensiv Adventure Race i og omkring Aarhus. Her skulle eleverne løbe og cykle rundt i byen, finde ophængte poster og løse forskellige former for samarbejdsøvelser, før de igen vendte snuden mod Hadsten sidst på eftermiddagen.

Store tanker og små blyantstreger

tegning

Mindre fysisk krævende, men til gengæld med et krav om dyb koncentration, prøvede en halv snes elever kræfter med tidligere optagelsesprøver fra Journalisthøjskolen. En prøve, der blandt andet byder på en videnstest, en sprogtest og en kreativ test. Testen ligner til forveksling den, flere af eleverne skal igennem, når de den 27. april skal til optagelsesprøve i Aarhus. Derfor var det den perfekte optakt til den afgørende test.

I kælderen fik kreativiteten frit løb for de elever, der havde valgt Krea Potpourri. Her blev de blandt andet kastet ud i blindtegning, kartoffeltryk, selvportrætter og fotokunst. Onsdag udnyttede en håndfuld elever det gode vejr til at smide lærrederne udenfor, hvor de rystede spraydåser og skabte deres egne form for streetart.

Den femte workshop var ”Steffens Amerikanske Billeder”. Her skulle eleverne grave sig ned i forskellige dele af den amerikanske historie og kultur og finde et emne, som de mente repræsenterede deres indtryk af USA. Det blev blandt andet til en diskussion om glorificeringen af vold og amerikansk rapkultur.

Onsdag eftermiddag samledes de elever, der var på skolen, for at få indblik i, hvad de andre havde foretaget sig de sidste 48 timer. Her blev de T-shirts, billeder og muleposer, som var blevet fremstillet i kælderen vist frem, mens der også blev fortalt historier fra den lange vandretur.

Om forfatteren