70 muligheder

VÆLG MELLEM 70 FAG

Du kan frit blande fag fra vores syv forskellige fagområder. På den måde sammensætter du dit helt eget skema. Læs mere om de enkelte fag under hvert fagområde.

På Hadsten Højskole er det dig, der bestemmer, hvordan dit skema kommer til at se ud. Vi har et bredt udvalg af fag, og du har mere eller mindre frit valg på alle hylder. Fagene er inddelt i fagområder, men du kan sagtens blande fag fra de forskellige områder. Der er med andre ord ingen linjer at vælge, men mulighed for selv at vælge netop de fag, som du synes er spændende og relevante for dig. Fordi vi hele tiden bestræber os på at undervise i de fag, der optager vores elever, kan der være små variationer i udbuddet af fag fra hold til hold. Der vil dog være tale om ganske få ændringer.

Her kan du læse om vores forskellige fagområder:

Under fagområdet Politik & Samfund finder du fag som Jura, Almen viden, Politisk strategi og spin, Amerikanske studier og meget andet. Du har mulighed for at blive udfordret på din viden og dine holdninger til det samfund, vi lever i. Hvad end du overvejer en fremtid som politibetjent, jurist, sociolog eller måske som politiker, kan du begynde her. Med andre ord står vi klar til at klæde dig på til den virkelighed, som bliver skabt for øjnene af os, og lærer dig at forholde dig kritisk til den.

Er du til Idræt & Outdoor kan du på Hadsten Højskole prøve kræfter med alt fra Klatring og Floorball til Friluftsliv og Mountainbike. Du kan også kaste dig ud i en jive i Vild med dans eller træne en skarp serv i Volleyball. Uanset om du har benene solidt plantet på jorden, eller om du elsker at udfordre dig selv i højderne, har vi fag i Idræt og Outdoor, der passer til dig. Vores faciliteter på skolen, samt vores placering nær skoven gør, at vi har rig mulighed for variere vores undervisning, så du hele tiden bliver udfordret.

I fagområdet Psykologi & Filosofi dykker vi ned i den psykiske del af mennesket og i de mange filosofier og tanker, der hører livet til. Vi stiller spørgsmål, der ikke nødvendigvis er et svar på, vi udfordrer hinanden på vores holdninger, og vi bliver klogere på, hvad der påvirker vores psyke og hvordan. Indenfor psykologien kan du vælge fagene Personlighedspsykologi, Socialpsykologi, Neuropsykologi og Pædagogik. De filosofiske fag spænder bredt fra Filosofisk vandring til Eksistens og Etik.

Vil du finde din indre kunstner frem eller blot udforske og udfordre din kreative side, er der rig mulighed for det. Under fagområdet Kunst & Kunsthåndværk finder du fag som Keramik, Tegning, Træværksted, Design og Maleri. Du har også mulighed for at gå fotokunstens vej og vælge Analog foto eller Digital foto. Går du den analoge vej, lærer du at fremkalde dine egne fotos i højskolens mørkekammer. Det er altså en bred palette af kreative fag, du finder på Hadsten Højskole.

Musik fylder rigtig meget på højskolen, og vi synger sammen hver dag. Hvis du vil dykke endnu mere ned i musikkens verden, så er fagområdet Musik & Sang noget for dig. Her kan du vælge fag som Ukulele, Band, Kor, Rockens historie og Åben scene. Så uanset om du er halv-professionel eller glad amatør, er der fag, der passer til dit niveau. Det vigtigste er, at du brænder for musikken og er åben for nye ideer og indtryk.

Hvis du vil lære at finde frem til den gode historie, sælge det vigtige budskab eller stille de gode spørgsmål, så har vi en række fag, der kan hjælpe dig på vej under fagområdet Kommunikation & Sprog. Radio/Podcast, Læseklubben og Story slam er nogle af de fag, du kan vælge. Drømmer du om en fremtid indenfor kommunikation eller journalistik, er det også i dette fagområde, du får mulighed for at lære noget af det håndværk, du skal bruge senere hen. Samtidig har du mulighed for målrettet at forberede dig på optagelsesprøverne til journalistuddannelserne i faget prøveforberedende journalistik.

I fagområdet Krop & Kost møder du en række fag, der alle har omdrejningspunkt i kroppen. I faget Kroppens mysterier løfter vi lidt af sløret for, hvad der får vores hjerte til at banke, hvad der sker, når musklerne pumper løs på sportspladsen, og hvordan kroppen heler sine egne sår. Du finder også fag som Yoga, Massage & velvære og Seksuel dannelse. Så hvad enten du vil fordybe dig i samspillet mellem krop og kost, lære mere om kroppens anatomi eller afprøve dine evner med massage og velvære, er der rig mulighed for det på Hadsten Højskole.