MUSIK & SANG

MUSIK & SANG PÅ HADSTEN HØJSKOLE

Musik er en stor del af højskolen. På Hadsten Højskole synger vi hver dag, og vi holder fast i traditionen, fordi vi tror på, at musik og sang giver mennesker et helt særligt sammenhold.

Musik og sang er umuligt at komme udenom på et højskoleophold. Vi starter alle vores morgensamlinger med at synge sammen, oftest fra højskolesangbogen. Og selvom du måske ikke er så velbevandret i den, eller mere er til elektronisk musik med tung bas, så garanterer vi, at du vil komme til at holde af den lille blå sangbog.

Musik og højskole er altså to ting, der går hånd i hånd, og musikken er i den grad centrum for vores fællesskab. På denne side kan du udforske, hvad det betyder at være en del af Hadsten Højskoles musikalske fællesskab og hvordan vores fag indenfor musik kan hjælpe dig med at nå nye højder indenfor forskellige instrumenter, sang, sammenspil og generelt indenfor musik.

Ukulele, guitar, kor eller band?

Fagområdet Musik og sang dækker selvfølgelig også over meget andet end højskolesangbogen. Vi breder os over en lang række forskellige genrer, og giver dig muligheden for at forløse dit musikalske talent, uanset om du er øvet eller lige har fået øjnene op for selv at spille. Vi har en lang række instrumenter på højskolen, samt faciliteterne til at gøre vores elever til bedre musikere – nærmest uanset hvilket instrument de ønsker at forbedre sig på.

Du kan spille Ukulele, Guitar eller nørde Brugsklaver. Du kan også vælge Rockens historie, hvor vi sammen skal dykke ned i ny musik, fed lyd og måske en yndlings live performance. I Kor kan du opleve din egen stemme smelte sammen med dine højskolevenners stemmer – du kan i øvrigt selv være med til at bestemme, hvilke sange, I skal synge. I faget Syng sammen dykker vi ned i den 19. udgave af Højskolesangbogen. Vi skal blandt andet synge nogle af de sange, der ikke oftest bliver valgt fra den lille blå sangbog.

Udfold dig musikalsk – sammen med andre

Musik handler også om fælles oplevelser, og derfor tilbyder vi også en række fag, hvor du i samarbejde med de andre elever, løfter din evner. Hvad enten det drejer sig om at spille i et band, forbedre dit genrekendskab eller producere din egen musik fra bunden, har vi fag, der kan udfordre dine evner og din musikforståelse.

Samtidig får du mulighed for at vise dine musikalske talenter frem for de andre elever, samt spille til nogle af de mange arrangementer og koncerter, der foregår på skolen, hvor folk udefra også kan være inviteret. Der er også ofte elever, der har arbejdet med deres egen musikproduktion og med at producere sange, som vi fx lytter til på morgensamlinger.

Der er altså mange muligheder indenfor musik og sang, og vi glæder os altid over at høre skolens bands fylde vores øvelokaler og spille musik sammen. Uanset om du har stor erfaring og er vant til at stå på scenen, eller om du er ny i musikkens univers, er der plads til dig i øvelokalet.

Alt fra elektronisk musik til rytmisk musik

Du vil stifte bekendskab med meget forskelligt musik og forskellige musikalske kunstarter – fra det vildeste rock til afrikanskinspirerede rytmer, og du lærer også at bruge både krop og vejrtrækning rigtigt, når du spiller og synger. Derudover møder du nogle forskellige artister og musikalske talenter, der i løbet af året kommer forbi, når vi huser koncerter på højskolen.

Undervisningen bliver varetaget af vores to musiklærere, Steffen Kildebæk Jonassen og Jonas Thyrsted, der begge er uddannet i musikvidenskab fra Aarhus Universitet, og som derudover begge har været udøvende musikere. De er erfarne undervisere med solide kompetencer indenfor musikteori, lyrik og komposition, sangskrivning, lyddesign og sammenspil. De vil støtte dig i øvelokalet og hjælpe dig, når musikken ikke spiller.

Du sammensætter selv dit skema

På Hadsten Højskole har vi ikke linjer. Du sammensætter selv dit skema ud fra vores mere end 70 forskellige fag – herunder 10 forskellige fag indenfor musik. Læs mere om konceptet og fagområderne her. Så leder du efter en musik højskole, hvor du kan dyrke et musikalsk liv, samtidig med at du dykker ned i fx politik, yoga, klatring eller træværksted? Så er et højskoleophold på Hadsten Højskole helt sikkert noget for dig. Vi vil i hvert fald glæde os til at byde dig velkommen.

Har du nogen spørgsmål vedrørende undervisningen i sang eller musik på Hadsten Højskole – eller nogle spørgsmål til skolen helt generelt? Ring til os på tlf. 8698 0199 eller send os en mail på info@hadstenhojskole.dk.

Du kan læse mere om Musik og sang, om os og fagene i vores brochure – bestil den her. Du er også meget velkommen til at komme og besøge os – book en rundvisning her.