I sidste uge havde vi Explorauge på højskolen. Explora går ud på at få nogle helt nye indtryk og dykke ned i noget, der ikke normalt er på skemaet.

Explorauge med bagning af fougassebrød

Af Sofie Lindebjerg Søe d. 27. november 2023

Bagværk, vaser og verdenskonflikter

I løbet af ugen har eleverne engageret sig i en bred vifte af aktiviteter, lige fra at lave ansigtsvaser og bage fougassebrød til at udforske broderi og blive klogere på konflikten mellem Israel og Palæstina. Helt konkret har der været fire forskellige workshops at vælge mellem:

Ro på
Israel og Palæstina for begyndere
Sicilianske ansigtsvaser
Samfundsfaglige og sociologiske ture

I workshoppen “Ro på” har atmosfæren været præget af netop ro. Hovedvægten har ligget på at skabe en afslappet rytme og nyde både små kreative projekter og bagværk. Der er blevet bagt smukke fougassebrød, broderet både hummere og små citater og lavet sirupslagkager.

Den meget aktuelle workshop “Israel og Palæstina for begyndere” har forsøgt at blive klogere på en af verdens mest komplekse konflikter, der netop nu er mere voldsom end nogensinde. De har blandt andet haft besøg af journalist Stig Matthiesen, der gennem mange år har dækket konflikt og krig i Mellemøsten. Han har foretaget flere årlige rejser til Mellemøsten, herunder over 30 besøg i Israel og Palæstina.

Israel og Palæstina for begyndere

I keramikværkstedet har eleverne kreeret smukke vaser inspireret af de klassiske sicilianske hovedvaser ‘Teste di Moro’. De store vaser er i fuld gang med at blive brændt – og vi glæder os til at se resultaterne.

Den sidste workshop har været på en masse forskellige samfundsfaglige og sociologiske ture. De var blandt andet været på en tur til Den Gamle By for at blive klogere på 1970’erne. De har også været ude at se på tiny houses og på tur til Fængslet i Horsens,

Læs mere om Explora-ugerne her.

Snart farvel og på gensyn

Det er efterårsholdets anden og sidste Explora-uge på opholdet. Nu gælder det de sidste tre uger med almindeligt skema, før vi (desværre) skal sige farvel og på gensyn til det dejlige efterårshold 2023.

Sicilianske hovedvaser i Exploraugen

Tilbage til alle blogindlæg