Løgstrup: Kærlighedens magt

UGE 26: Kærlighedens magt – Løgstrup-kursus

Vær med, når vi for første gang slår dørene op til det årlige kursus om K.E. Løgstrups tænkning under overskriften ’Kærlighedens magt’.

tilmeld dig uge 26 her

Det siges, at kærligheden er størst af alt. Men hvad er det, der gør den så stor? Løgstrups svar er, at kærligheden både er den gavmilde magt, der kan få livet til at lykkes og den skæbnesvangre magt til det modsatte.

I Løgstrups ånd vil vi komme hele fænomenet rundt. Vi skal høre, hvad filosofien, teologien, psykologien og historievidenskaben har at berette om kærligheden. Desuden vil forskellige kunstnere give deres bud på det store og uregerlige ved kærligheden.

Ugen vil byde på en række foredrag af førende forskere og dygtige formidlere, intimkoncert, digtoplæsning, udflugt til Museum Jorn, en aften med højskolesangbogen, morgensamlinger, muligheder for vandreture og skønt samvær i højskoleånd.

løgstrup-kærlighed-uge-26

Du kan glæde dig til:

Foredrag ved David Bugge (lektor): Hvem har ret – digteren eller psykologen? Løgstrup, litteraturen og kærligheden.

Digtoplæsning ved Søren Fauth (lektor og digter): Mennesket som udspændt mellem krig og fred, had og kærlighed.

Foredrag ved Katrine Frøkjær Baunvig (lektor): Den eneste ene. Hvordan vi lærte at drømme om den store kærlighed.

Forfatteraften ved Karen Fastrup (forfatter). Den sultne kærlighed. Karen Fastrup fortæller om sin roman HUNGERHJERTE

Foredrag ved Anna Bank Jeppesen (ph.d.-stipendiat): Kærlighedens typologi og Løgstrup og den romantiske kærlighed.

Foredrag ved Asger Neumann (psykolog): Størst af alt er kærligheden – Løgstrup og evolutionspsykologien i samklang.

Fortællekoncert ved Lone Slot Nielsen/”Kom vi løber” (adjunkt og musiker): Den umulige og nødvendige opgave at skrive sange om kærlighed.

Foredrag ved Bjørn Rabjerg (højskolelærer): ”Vi lever på det, vi ikke skylder os selv”. Løgstrups syn på det gode liv og kærlighedens magt.

Foredrag ved Anne Eggert Stevns (ph.d.-stipendiat): Iris Murdoch – om at elske og fremelske skønheden hos sig selv og den anden.

Foredrag ved Peter Aaboe Sørensen (undervisningsadjunkt): Når et andet menneske er himlen over livet – kærlighedens tanke hos K.E. Løgstrup og Hannah Arendt.

download fuldt program her

Praktisk info

Datoer: Mandag den 24. juni til søndag den 30. juni 2024

Priser:

Kursuspris kr. 4.750,-
Tillæg for enkeltværelse kr. 750,-
Tillæg for eget bad/toilet kr. 380,-
Dagskursist (uden overnatning)
Denne pris gælder kun for uge 26.
kr. 3.000,-
Studerende og tidligere elever
(indkvartering på sovesal, hvis værelserne er fyldte)
kr. 2.375,-

Læs mere om depositum, betaling og andre praktiske oplysninger her.

Kursusledere:
Erik Jensen og Bjørn Rabjerg, højskolelærere

Har du spørgsmål til kurset i uge 26, er du meget velkommen til at kontakte vores kontor på tlf. 86 98 01 99 eller på info@hadstenhojskole.dk.