Hadsten Højskole
ET LANGT OPHOLD PÅ HØJSKOLE?
Næste hold begynder den 12. august
30
NOV
2016

Lærerne om læring: Lysten driver værket

Comments : Off

explora_rn_kk

I forbindelse med vores explorer-uge her på Hadsten Højskole tog journalistholdet en snak med lærerne om læring på højskolen. Hvordan adskiller den sig fra den måde, man lærer på i gymnasiet? Og hvad kan man lære på en højskole, som man ikke lærer på de gymnasiale uddannelser?

Kristian Kirk, skolens lærer i filosofi, idræt og story slam, har en klar idé om hvad højskolelæring er: ”Vi har jo et andet sigte. Selvfølgelig vil vi gerne have, at eleverne bliver dygtigere og klogere, men modsat gymnasiet hvor det handler meget om duelighed, handler det på højskolerne mest om livsduelighed.” Siger han og fortsætter: ”Det kan man jo også se i formen, hvor vi tit forsøger at se, om vi kan komme ud over regulær klasseundervisning, og det sker jo også i og med at meget af det, eleverne lærer ofte sker udenfor undervisningen – for eksempel på studieture. Derudover kan man jo sige, at dét det handler om her er at være sammen om noget vi har lyst til, og det er kun lysten, der skal trække det hele. Så målet er jo, at vi går fra en time og tænker; ”ej, hvor var det spændende” i modsætning til gymnasiet, hvor en lærer har et pensum, der skal følges.”
Undervisningsformen på højskolen og især lysten til at lære er ikke bare noget, som Kristian Kirk udpeger som noget essentielt. Også skolens sundheds- og idrætslærer, Rikke Nørgaard, mener at formen, hvor elevernes interesser og engagement vægter tungt er vigtig: ”I vælger jo selv, hvilken højskole i vil gå på, og hvilke valg i vil have, så allerede fra start kan man mærke, at vi starter fagene et andet sted end hvad, man ville gøre på gymnasiet, hvor tingene i højere grad kommer i pakkeløsninger. I har jo aktivt valgt fagene, så man kan allerede mærke engagementet fra start, og det er selvfølgelig vigtigt.” siger hun og påpeger: ”Her er det lysten, der driver værket.”
Rikke mener også, at fraværet af karakterer giver højskoleundervisningen et boost, da man ikke skal tænke over gennemsnit, når man skal vælge fag: ”Man tør jo at vælge nogle fag, som man ellers ikke ville have valgt, lige præcis fordi der ikke er nogen eksamener, fordi der ikke er noget snit, man skal tage hensyn til. Derfor man kan udforske nogle talenter, som man ikke vidste, man havde, fordi man ikke ville risikere en dårlig karakter ved at vælge det i gymnasiet.” Siger hun og afslutter: ”Min undervisningsfilosofi er, at ingen er dumme, og alle skal kunne være med. Vi skal have det godt. ”

Om forfatteren