Lange kurser

EXPLORA-UGER

Festival, konflikthåndtering, kaostur, bad ass brodery, stormester og efterårsvandringer. Det er ikke fag, der normalt udbydes på Hadsten Højskole. Men i Explora-ugerne kan næsten alt lade sig gøre.

To gange i løbet af et højskoleophold bliver det almindelige skema erstattet med en såkaldt Explora-uge. I stedet for de normale fag, bliver der udbudt alternative workshops. Her kan du gå i dybden med noget helt andet, end de fag du normalt har på skemaet. Explora-workshops kan variere meget. Vi gør os umage med at finde nye spændende fordybelsesområder, der rækker ud over højskoleboblen, inspirerer og skaber perspektiv. Her kan du læse lidt om nogle af de Explora-fag, der tidligere har været:

Konflikthåndtering
Konflikter kan gøre ondt. Men de kan også være lærerige. Workshoppen ‘Konflikthåndtering’ går tæt på de konflikter, som vi alle kender fra vores hverdag – på arbejdspladsen, i parforholdet og mellem venner og familie. Det handler om at håndtere konflikterne omkring dig, så de ikke æder af din energi og erorbrer din hverdag. Du lærer om de mekanismer, der får en konflikt til at gå i hårdknude og som kan få parter til at bekrige hinanden i stedet for at forstå hinanden.

Udfordringsdøgnet
Du har 24 timer til at udfordre dig selv på den ene eller anden måde. Skal du gå et maraton? Skal du holde dig vågen i 24 timer? Eller faste i et døgn? Det kan også være, du skal bruge 24 timer på det samme maleri? Udfordringsdøgnet kan ende i mange forskellige, spændende og vilde oplevelser. Vi bliver kloge på, hvornår noget er en udfordring, og hvornår det er godt eller skidt at have “ja-hatten” på.

Festival i teori og praksis
Det mødte både jubel og kritik, da Northside Festival for nyligt meddelte, at alt mad på festivalen fra 2022 skal være plantebaseret og 100% økologisk. Ligesom Northside har flere danske festivaler de senere år profileret sig i politisk eller samfundskritisk retning, så det at drive festival ikke længere kun handler om at sælge fadøl og pølser, men også har fokus på emner som køn, miljø, genbrug og bæredygtighed. På workshoppen skal vi dykke ned i danske festivaler og besøge arrangørerne bag SmukFest, Northside og SPOT Festival.

Læs om Explora-ugen i november 2023 på vores blog.

Badass broderi
Her tager vi udgangspunkt i et gammelt, fint håndværk og kombinerer det med bandeord og eder. Du skal lære at lave det klassiske håndværk korsstingsbroderi. Samtidig med at vi broderer, snakker vi om, hvilken betydning og historik der knytter sig til de ting, vi går rundt og siger.

Måltidets æstetik og design
I denne workshop skal vi åbne vores sanser og opfattelsen af, hvad et måltid er kulturelt, fænomelogisk og opleve det på ny. Vi skal undersøge hvordan spisevaner i Danmark har udviklet sig gennem tiden, og så skal vi snakke om, hvor meget vi spiser med øjnene, altså hvor meget æstetikken betyder.

Stormester
Måske du kender konceptet fra tv-programmet ‘Stormester’, hvor kendte danskere skal løse vilde opgaver på tid. Det samme skal du her. Det handler om at få pulsen op, samtidig med at du holder hovedet koldt. Hvem kan lave en video med den største ‘cliffhanger’? Hvem kan skrive den bedste hyldestsang til kontorpersonalet? Hvem kan iklæde sig flest stykker tøj på én gang? Opgaverne er mange og rammerne brede.

Skoven falmer og det er snart jul
Her skal vi arbejde med natur, årstider, traditioner og håndværk. Vi skal ud i naturen og opleve naturens skiften. Vi skal snakke om årstider: hvad er det der sker i naturen om vinteren? Hvor forsvinder dyr og planter hen? Hvordan bliver vores liv påvirket af de forskellige årstider? Vi skal også arbejde med traditioner – især juletraditioner. Vi skal lave julepynt inspireret af og samlet i naturen. Så som kogler, gran og mos, der forvandles til juledekorationer.