PSYKOLOGI & FILOSOFI

Filosofisk vandring

Gør som de store tænkere og spekuler over livets store og små spørgsmål, mens du nyder naturen.

Dette fag har en utraditionel tilgang til hvor og hvornår, vi tænker og lærer bedst. En tilgang, der for mange bryder med vante forestillinger. Det er nemlig ganske interessant, at i filosofiens hjemland, det antikke Grækenland, var det at filosofere ofte forbundet med at vandre rundt, mens man samtalede eller reflekterede. Den berømt filosof, Aristoteles kaldte sin filosofiske skole for ”De omkringvandrende”. Danmarks stjerne på den filosofiske himmel, Søren Kierkegaard, skrev, at ”jeg har gaaet mig mine bedste Tanker til, og jeg kjender ingen Tanke saa tung, at man jo ikke [kan] gaae fra den.”

Inspireret af store filosoffer kombinerer faget det at vandre, filosofere og samtale. Udgangspunktet er, at det at gå er noget ur-menneskeligt, det er så at sige menneskets rette element, og vi tænker og samtaler godt, når vi går. Derfor er vi altid på farten i dette fag, og med på vandreturene har vi tankevækkende citater og begreber fra filosofferne, som vi parvis eller i mindre grupper går på opdagelse i. Hvordan forstår vi citaterne? Er vi enige i deres udsagn? Hvad har de egentlig med vores liv at gøre. I forlængelse deraf skal vi udfordre og udfolde vores egen tænkning.

Der synes at være en sammenhæng mellem den fysiske og den mentale bevægelse. Så vi skal bare i gang.