PSYKOLOGI & FILOSOFI

Fordomme

Vi har alle sammen fordomme om hinanden – uanset om de er berettigede eller ej. Måske tænker du, at alle fra Jylland er nærige, at folk med tatoveringer på halsen er kriminelle, eller at alle der er født nord for København, nødvendigvis må komme fra en rig familie.

Uanset hvilke fordomme du har, vil du i dette fag få mulighed for at prøve dine fordomme af. Både på dine højskolekammerater, men også på gæster udefra. Målet med faget er ikke nødvendigvis at mane alle fordomme til jorden, men at give dig mulighed for at prøve dem af. For selvom de fleste fordomme kommer et sted fra, vil du sikkert også opleve, at nogle af dem ikke har hold i virkeligheden.

Vi kommer desuden til at tale om, hvordan fordomme opstår, og hvor vi får vores fordomme fra. Derudover ser vi på, hvordan tiden er med til at skubbe til vores fordomme, så persontyper, der engang var omgærdet af mange fordomme, i dag bliver set på en helt anden måde.

Så vær klar til at blive udfordret på dine fordomme og stå på mål for andres fordomme om dig selv. Vigtigst er, at alle er der for at blive klogere, og at ingen fordomme er forkerte – i hvert fald ikke, før de er blevet testet af.

Du kan også prøve kræfter med fag som Eksistens og etik – det gode liv eller Pædagogik på Hadsten Højskole.