Et højskoleophold er en unik og berigende oplevelse, der adskiller sig væsentligt fra det traditionelle uddannelsessystem. Det er en tid, hvor læring, fællesskab og personlig udvikling er i højsædet. Men hvordan ser en typisk dag ud på en højskole?
Morgenrutiner med fællesskabet
En typisk dag på et højskoleophold på Hadsten Højskole begynder for de fleste med morgenmad. Derefter følger dagens første fag. Med over 70 fag at vælge mellem er alle elevernes skemaer forskellige. Derfor kan der også være nogle, der ikke har fag fra morgenstunden. Men fælles for alle er, at vi mødes til morgensamling klokken 10.10.
Til morgensamling samles alle elever og lærere for at synge sammen og for at lytte til dagens oplæg eller fortælling, der sætter tonen for dagen. Det er ikke blot en måde at starte dagen på, men også en mulighed for at styrke fællesskabsfølelsen og sikre, at alle begynder dagen med en fælles oplevelse. Det er en tid til ro, refleksion og til at indstille sig på dagens aktiviteter.
Formiddagens undervisning
Formiddagen på Hadsten Højskole er dedikeret til undervisning. Her fortsætter endnu en bred vifte af fag – fra kreative workshops i kunst eller musik til mere teoretiske emner som psykologi, samfundsvidenskab eller bæredygtighed. Hos os er det lysten, der driver værket. Så derfor er det eleverne selv, der vælger hvilke fag, de har lyst til at have på skemaet.
Undervisningen på højskolen er karakteriseret ved en interaktiv og elevcentreret tilgang, hvor diskussion, samarbejde og praktisk læring er i centrum. Det er en tid, hvor du ikke blot absorberer viden, men også bidrager med dine egne tanker og ideer. Læringsmiljøet er uformelt og åbent, hvilket opmuntrer til nysgerrighed og kreativ tænkning.
Frokost og tid til gode snakke
Frokost på højskolen er et centralt samlingspunkt i dagens løb. Her samles vi alle for at nyde et måltid sammen og dele oplevelser fra formiddagen. Måltidet er ofte præget af en afslappet atmosfære, hvor der er plads til både latter og dybe samtaler. Efter frokost er der kort en pause, inden eftermiddagens fag går igang.
Eftermiddagens undervisning
Eftermiddagen på højskolen er reserveret til flere spændende fag. Måske står den naturoplevelser i Friluftsliv, adrenalinkick i Klatring eller ro på i Maleri. Det kan også være, at eftermiddagen byder på filosofiske spørgsmål i Eksistens eller et nyt instrument i Band. Vores mange fag giver dig mulighed for udforske nye interesser og udfordre dig selv på forskellige områder.
Tid til hygge og samvær om aftenen
Aftenerne på højskolen er ofte fyldt med forskellige aktiviteter. Det kan være alt fra fællesarrangementer som fællessang, filmvisninger eller foredrag til mere uformelle samvær i fællesrummene. Aftenerne er en tid, hvor fællesskabet for alvor kommer til udtryk. Det er en mulighed for at koble af fra dagens aktiviteter, reflektere over de nye indtryk og skabe dybere relationer med de andre elever. Det er ofte eleverne, der tager initiativ til forskellige aktiviteter om aftenen som spil, bålaften, gåture, volleyturnering, aftenbrevskrivning eller noget helt sjette. Om aftenen kommer fællesskabet og sammenholdet virkelig til udtryk.
Sengetid og afslapning
Når aftenen går på hæld, er det tid til at finde roen og lade op til en ny dag. Sengetid på højskolen er fleksibel, og den enkelte elev har friheden til at vælge, hvornår det er tid til at gå til ro. Der er en grundregel om, at der er ro på gangene klokken 23, men har du lyst til at sidde i et af værkstederne til senere ud på aftenen, er der ingen begrænsning på højskolen. Det er dog også vigtigt at få sin søvn, så man er klar til morgendagen. Inden sengetid er der for mange ro til afslapning, hvor du kan læse, skrive dagbog, reflektere over dagens oplevelser eller have en hyggestund med din roomie.
En hverdag fyldt med muligheder
Livet på en højskole er dynamisk og varieret. Hver dag byder på nye muligheder for læring, personlig udvikling og skabelsen af stærke venskaber. Dagene er struktureret, men alligevel med plads til fleksibilitet og personlige valg. Det er en balance mellem struktureret undervisning og frihed til selvudfoldelse. Den kombination skaber et miljø, hvor du kan udforske dine interesser, udfordre dig selv og vokse som person i et støttende og inspirerende fællesskab.
Højskoleopholdet er en oplevelse, der ofte bærer frugt langt ud i fremtiden, både personligt og professionelt, og giver minder og venskaber, der varer livet igennem.
FAQs
Hvordan starter en typisk dag på højskolen?
En typisk dag på højskolen starter med morgensamling, hvor alle elever og lærere mødes. Her kan der være fællessang, en kort præsentation eller en inspirerende tale. Det er en hyggelig og samtidig seriøs start på dagen, der sætter tonen og skaber en følelse af fællesskab.
Hvordan er undervisningen struktureret på en højskole?
Formiddagen er ofte dedikeret til undervisning. Undervisningsstilen på højskolen er præget af interaktion og engagement. Klasserne er normalt mindre, og der lægges vægt på diskussion og praktisk læring frem for traditionel forelæsning. Kurserne kan spænde bredt, fra kunst og musik til samfundsvidenskab, og eleverne opfordres til at deltage aktivt og bringe deres egne perspektiver og erfaringer ind i undervisningen.
Hvordan er aftenerne på højskolen?
Aftenerne på højskolen er ofte fyldt med sociale aktiviteter. Det kan være alt fra fællessang og temaaftener til filmvisninger eller bare hyggelige stunder i fællesrummet. Det er en tid, hvor eleverne kan slappe af, nyde hinandens selskab og deltage i mindre formelle aktiviteter. Det sociale aspekt er en stor del af højskolelivet, og aftenerne er en vigtig tid for at styrke venskaber og fællesskab.
Hvordan er weekenderne på en højskole?
Weekenderne på en højskole kan variere meget. Nogle skoler har organiserede aktiviteter eller udflugter, mens andre tilbyder en mere afslappet tidsplan. Det er ofte en tid, hvor eleverne kan tage på opdagelse i lokalområdet, deltage i fællesskabsaktiviteter eller blot slappe af og lade op til den kommende uge.
På Hadsten Højskole skelner vi mellem højskoleweekender og friweekender. Højskoleweekender er obligatoriske for alle elever, og der er altid et tema, som weekenden følger. Det kan være af meget forskellig karakter. Tidligere har der været temaer som “Festival”, “Traditionen tro”, “Oscar night” eller “Musik og kultur”. I friweekender kan eleverne selv vælge, om de bliver på skolen eller tager hjem. De kan også være væk en enkelt aften og komme tilbage igen – det styrer de selv. I friweekender er der ikke noget fast planlagt, men ofte er der nogen, der tager initiativ til nogle aktiviteter.
Tilbage til alle blogindlæg
Tilbage til alle blogindlæg