Ånd Igen

UGE 32: Ånd Igen

tilmeld dig her

I uge 32 på Hadsten Højskole koges alt det bedste fra de lange kurser ned til ét intenst og oplevelsesrigt ugesommerkursus. Måske har du engang været på et længere højskoleophold og savner magien, nærværet og samværet fra dengang? Eller måske drømmer du om engang at tage på et af vores lange kurser? Kort sagt er uge 32 på Hadsten Højskole for dig, der ønsker at opleve eller genopleve det vores lange kurser kan.

Det bliver en uge fyldt med velkendte højskoleaktiviteter som morgensamlinger, fællessang, inspirerende undervisning, fællesspisning, foredrag, samvær og alle de andre aktiviteter, der til dagligt er med til at skabe rammerne for skolens lange kurser – blot med den forskel, at det hele foregår i løbet af én uge.

Når du tilmelder dig ‘Ånd Igen’, skal du vælge et modul, du vil fordybe dig i på ugen:

• Under åben himmel
  • På de skrå brædder
  • I følelsernes vold
  • I keramikkens tegn
  • Tilbage i krea-kælderen
  • Med sved på panden

download program her

Priser:

Kursuspris: 2.375,-

Rabat ved medlem af elevforening: 250,-

Tillæg eget bad/toilet: 100,-

Tillæg eneværelse: 100,-

Læs om de forskellige workshops herunder.

Workshops 1

Under åben himmel

UNDER ÅBEN HIMMEL

I denne uge pakker vi rygsækken og bevæger os ud i den fri natur. Vi skal bl.a. vandre gennem unikke landskaber til fods og lade os føre med af strømmen, når vi skal en tur på vandet. Desuden skal vi arbejde med, hvordan man bygger sig et læ for natten og naturligvis også sove under åben himmel. Ugen vil derudover byde på en række udfordringer og overraskelser, der vil give dig en ny opmærksomhed på naturen omkring dig. Der vil også være tid til hyggelige stunder omkring bålet sammen med kursisterne fra de andre workshops.

Ugen vil desuden byde på en række klassiske højskoleelementer, som foredrag, fællessang og naturligvis en hyggelig festaften til runde ugen af på.

Underviser: Tobias Birk Hansen

Workshops 2

På de skrå brædder

PÅ DE SKRÅ BRÆDDER

Denne workshop er en musik-workshop, hvor vi samler et band og øver op til at kunne spille til de festlige og hyggelige lejligheder ugen måtte bringe. Det kan være, vi laver en overraskelse og pludselig rejser os i spisesalen og spiller et par sange. Det kan være, vi skal spille for til fællessang til bålaften eller spille til morgensamling. En ting er dog sikkert – vi skal være fredag aftens partyband! Vi bruger helt sikkert ugen på at øve hits, der kan danses, hoppes og festes til, når ugen sluttes af med fest og floor!

Kurset henvender sig til såvel øvede som begyndere. Kurset indeholder ikke soloundervisning. Hvis du har flere spørgsmål, så kontakt underviser Jonas Thyrsted på jtj@hadstenhojskole.dk

Workshop 3

I følelsernes vold

I FØLELSERNES VOLD

Spørgsmålene er mange, når det kommer til det menneskelige følelsesliv. Derfor vil vi i denne workshop udforske vores forståelser af grundfølelserne: vrede, angst, glæde, tristhed, afsky, tillid, nysgerrighed og overraskelse. Hvordan opstår følelserne, hvordan reagerer vi på dem, og hvordan kan vi forholde os til dem?

Vi skal arbejde varieret med følelserne, både hver for sig og sammenholdt ud fra psykologiske perspektiver, for på den måde at blive klogere på os selv, på hinanden og på livets følelser, store som små. Vi vil endvidere blive inspireret og udfordret af folk udefra, som enten arbejder indenfor dette felt, eller selv har oplevet de helt store følelser i det levede liv.

Underviser: Ronja Billum

Workshop 4

I keramikkens tegn (Venteliste)

I KERAMIKKENS TEGN

I denne workshop vil vi i keramikværkstedet arbejde med at skabe funktionelle og skulpturelle objekter i ler. Du vil få mulighed for at besøge keramik-kælderen, hvor du vil blive introduceret til grundlæggende teknikker, såsom modellering, pladeteknik og kvætsning. Til slut vil vi eksperimentere med at skabe smukke overflader med forskellige glasurer. Der vil være fokus på dine egne kreative ideer, og der vil derudover være inspirationsoplæg om funktionel dansk keramik. Der vil være tid til både fælles og individuel vejledning. Måske har du haft keramik før og vil nørde videre med leret. Måske er du helt ny i faget. Uanset hvad er kælderen åben, og alle er velkomne.

Underviser: Johanne Marie Jensen

Workshop 5

Tilbage i krea-kælderen

TILBAGE I KREA-KÆLDEREN

Denne workshop er for dig, der gerne vil tilbage i krea-kælderen og nørde med forskellige kreative projekter. Vi vil i løbet af denne uge arbejde med alt fra linoleumstryk, akvarel, strik til broderi, perleplader og smykker. Kort sagt vil vi fordybe os i kunstneriske aktiviteter og samtidig lære nye færdigheder.

Denne workshop er for alle som har lyst til at gå på opdagelse i krea-kælderen, øvet såvel som begynder. Undervisningen vil bestå af en række små workshops, hvor vi alle får mulighed for at prøve de forskellige kreative discipliner af.

På denne workshop skal vi sammen skabe en atmosfære, hvor vi kan fordybe os i kunst, dele ideer, hygge os, udfordre os selv og hinanden på bedste højskolevis.

Underviser: Charlotte Clemens

Workshop 6

Med sved på panden

MED SVED PÅ PANDEN

Er du klar på at på pulsen i vejret og blive udfordret både fysisk og mentalt, så er denne workshop noget for dig. Med udgangspunkt i idrættens verden skal vi omkring forskellige fysiske aktiviteter, der kan give dig sved på panden. Du kan se frem til bl.a. adventurerace og udfordringer på forhindringsbane, men der vil også være plads til afslapning og hyggelige stunder.

Ugen vil desuden byde på alt det, vi forbinder med et klassisk højskoleophold, såsom fællessang, foredrag, koncerter og fællesspisninger.

Underviser: Lasse Johansen