KOMMUNIKATION & SPROG

Prøveforberedende journalistik

Drømmer du om at blive journalist? Så er det på Hadsten Højskole, du skal tage dine første skridt. I faget Prøveforberedende Journalistik bliver du klædt på til at gå til optagelsesprøve på DMJX, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, eller SDU, Syddansk Universitet.

Når du vælger Prøveforberedende Journalistik på Hadsten Højskole bliver du fra første dag præsenteret for videnstests, deadlines og masser af skriveøvelser. Du lærer, hvad det vil sige at vinkle, du bliver en haj til at sætte kommaer, og du får styr på nyhedskriterierne. Vi taler om nyhedsstrømmen i medierne, og vi sætter nyhedsdækningen ind i en større, samfundsmæssig og politisk ramme.

Du lærer at arbejde med en deadline, og du får praktisk træning i at skrive alt fra skarpe nyheder og portrætter til referater og kreative klummer. Derudover bliver du trænet i kildekritik, du får skærpet din analytiske sans, og du bliver klædt på til at agere etisk korrekt i rollen som journalist.

Prøveforberedende Journalistik er for dig, der ønsker at blive klogere på journalistik og som drømmer om at blive journalist og klare dig godt til journalisthøjskolens optagelsesprøve, men det er også et oplagt valg, hvis du drømmer om at læse kommunikation, medievidenskab eller et andet fag, der har med medier eller samfundsforhold at gøre.

Praktisk info

Ønsker du yderligere information om højskolens fag, sender vi dig gerne en brochure. Vil du opleve skolens faciliteter helt tæt på, giver vi dig også gerne en rundvisning.