Når et nyt elevhold begynder på Hadsten Højskole i efteråret 2024, bliver det med et spritnyt træværksted, et skolekøkken, en have med bede og bær, tre nye værelser, et nyt opholdsrum og en gennemrenoveret lærerbolig.

Nyt træværksted skal bygges på Hadsten Højskole

Af Sofie Lindebjerg Søe den 26. marts 2024

Nye muligheder indenfor snedkeri

Over de sidste år er vores fag Træværksted blevet mere og mere populært blandt eleverne. Derfor har vi besluttet at opgradere vores muligheder indenfor snedkeri med et nyt og større træværksted. Træværkstedet bliver et rummeligt lokale med flere drejebænke og værksteds-øer, så eleverne kan kreere alt det i træ, som de drømmer om. Om det er en vinylplade-holder, en skammel, et skærebræt eller måske en hylde. Undervisningen i det nye træværksted skal fortsat varetages af vores timelærer Chris Klitte Thomasen, der til dagligt underviser på Den Jyske Håndværkerskole.

Rikke flytter efter 28 år

Rikke Nørgaard, der har været lærer på Hadsten Højskole siden 1996, har boet på skolen med sin mand Svend, siden hun blev ansat. Rikke og Svend har boet for enden af skolens gang “Trelleborg” i en tidligere forstanderbolig. Nu har de pakket huset sammen og flytter – dog kun beskedne 150 meter. Rikke og Svend rykker nemlig op i en gennemrenoveret lærerbolig på Mirabellevej.

Rikke og Svends nye bolig
Skolekøkken og opholdsstue

Over de næste måneder bliver Rikke og Svends gamle hus forvandlet til skolekøkken, opholdsstue og tre nye værelser, der bliver en del af selve højskolen. Opholdsstuen kommer til at tilhøre de elever, der bor på Trelleborg, som er ét ud af fire gangråd. Skolekøkkenet skal blandt andet bruges i vores to fag Saft og sylt og Klimakost. Derudover skal køkkenet benyttes i andre fag og af eleverne.

Ny væksthave skal etableres
Have med højbede og bærbuske

Til Rikke og Svends gamle bolig hører en sydvendt have til. Haven bliver også en del af højskolen og skal omlægges til en grøn væksthave. Over de næste måneder skal der plantes bærbuske, og der skal laves højbede til blandt andet krydderurter. Sammen med det nye grønne område er der også et nyt fag på vej. Faget kommer til at hedde “Grønne fingre” og bliver et fag med fokus på plantevækst, haveprojekter og dyrkning i køkkenhaven. Det handler i bund og grund om at få noget til at vokse og gro. Om det så er mikrogrønt, krydderurter, grøntsager eller blomster. Den nye grønne have skal ligesom skolekøkkenet også bruges i fagene “Saft og sylt” og “Klimakost”.

Vi glæder os til at byde efterårsholdet velkommen med de nye, spændende faciliteter.

Tilbage til alle blogindlæg