Onsdag den 5. juni fejrede vi grundlovsdag på højskolen med taler, fællessang og musikoptrædener. Jakob Skaaning, der til daglig er Europakorrespondent på Zetland, gæstede højskolen og holdt dette års grundlovstale.

Grundlovsdag på Hadsten Højskole

Af Sofie Lindebjerg Søe d. 7. juni 2024

En grundlovstale med kig ud i verden

Højskolehaven var godt fyldt op med både elever, gæster udefra og nogle af elevernes familier, da forstander Jacob Kjærsgaard bød velkommen til dette års grundlovsfejring. Efter velkomsten stemmede alle i til en fællessang fra Højskolesangbogen, hvorefter årets grundlovstaler, Jakob Skaaning, gik på scenen.

Jakob Skaanings tale kredsede om vigtigheden af vores demokrati og om det forestående Europa Parlamentsvalg. Jakob Skaaning, der som Europaskribent er vant til at vende blikket ud i Europa og resten af verden, talte også om de udfordringer, vi står overfor på verdensplan. Både i forhold til vores klima og natur og de voldsomme krige og kriser, der udspiller sig. Jakob Skaaning rundede talen af med en opfordring til at bruge vores stemmer på søndag den 9. juni, når der skal stemmes til Europa Parlamentsvalget. Ifølge ham kræver det en fælles indsats i EU for at løse, eller i det mindste mildne, de kriser, vi står overfor.

Jakob Skaaning grundlovstale
Højskolens egen grundlovssang

Efter grundlovstalen var der kaffe og kage efterfulgt af mere fællessang fra Højskolesangbogen og musikalske indslag fra højskolens elever. Danmark har for nyligt fået en ny grundlovssang, der er skrevet af Dy Plambeck og har melodi af Marianne Søgaard. Sangskriverduoen vandt i maj måned konkurrencen om at skrive en ny grundlovssang med deres sang “Der hvor du har hjemme”, som blev sunget i fællesskab til grundlovsfejringen.

“Der hvor du har hjemme” var ikke den eneste grundlovssang, der blev sunget. Nogle af forårsholdets elever, Charlotte Trige Bojsen, Sarah Ejsing og Caroline Øster Andersen, har i samarbejde med en af højskolens musiklærere, Jonas Thyrsted, skrevet og komponeret deres helt egen grundlovssang. Sangen har kaldt “En grundlovsmelodi” og både gæster og elever sang godt med, da den fik sin debut som grundlovssang.

Tak for en fantastisk grundlovsdag til alle besøgende.

Grundlovssang

Tilbage til alle blogindlæg