POLITIK & SAMFUND

Amerikanske studier

Nogle elsker den amerikanske kultur – med de store armbevægelser, storbyernes puls og etniske mangfoldighed. Andre stiller spørgsmålstegn – til våbenloven, de store skel mellem rig og fattig og kapitalismens dominans. Uanset om du er den ene eller den anden slags, inviterer vi dig indenfor den amerikanske facade i faget Amerikanske Studier.

Når du vælger Amerikanske Studier bliver du klogere på det USA, der stadig dominerer verden både militært, kulturelt og økonomisk. Vi ser på, hvorfor beslutninger truffet i Det Hvide Hus før eller siden rammer dig – præcis som de øvrige tendenser fra Guds eget land, som amerikanerne ynder at kalde deres nation. Og vi forsøger at forstå, hvorfor amerikanerne tilsyneladende er så vilde med religion, skydevåben og dødsstraf.

Du lærer om den amerikanske forfatning, og hvorfor den begynder med ordene We the people, og vi går tæt på præsidentembedet og de største præsidenter gennem tiderne. Derudover sætter vi særligt spot på New York City – byen der aldrig sover, og Washington D.C., der er USA’s hovedstad og politiske kraftcenter.

Interesseret i flere politiske og samfundsfaglige fag? Vi har lavet en YouTube-video, hvor nogle af vores tidligere elever fortæller om deres oplevelser med fagene indenfor Politik & Samfund. Se den her.