POLITIK & SAMFUND

Jura

Lovgivning er en af grundpillerne i det danske samfund, og love og regler regulerer vores adfærd hver eneste dag. I Jura-faget på Hadsten Højskole bliver du klogere på den proces, der går forud for en lov: Fra lovforslaget bliver fremsat i Folketinget, til den vedtagne lov bliver anvendt i praksis – både i retssalene og i samfundet i øvrigt. Du bliver særligt klædt på til at forstå den straffelov og -praksis, som vi anvender i Danmark.

Grundloven udgør den ramme, som dansk lovgivning praktiseres indenfor. Den får du et større kendskab til, når du vælger dette fag. Men du bliver også klogere på, hvorfor vi straffer, som vi gør i Danmark, og hvilke juridiske argumenter, der ligger til grund for blandt andet strafudmåling. Derudover lærer du, hvad statsforvaltningsret egentlig er for en størrelse, hvilken retsstilling vi har som mennesker alt efter, om vi er voksne eller børn, og om de juridiske forskelle på at være gift, leve papirløst sammen eller være i et registreret partnerskab.

Du bliver udfordret på din opfattelse af strafferetten, og lærer, hvorfor det er vigtigt at læse alt det med småt, når du skriver under på en kontrakt eller en aftale; f.eks. en lejekontrakt eller et mobilabonnement. Alt i alt får du en indføring i, hvor meget jura betyder for os alle sammen i dagligdagen.