POLITIK & SAMFUND

Kriminalpolitik

Terror og kriminalitet fylder mere i mediebilledet end nogensinde. I faget Kriminalpolitik går vi bag om både nye og gamle kriminalsager, og vi går i dybden med politiets rolle i samfundet. Vi diskuterer strafferetlige strategier og retsfølelse, og vi tester hinandens grænser for kriminalitet. Faget er et oplagt valg for dig, der ønsker at blive politibetjent og som drømmer om at søge ind på Politiskolen, eller dig som har en naturlig interesse i samfundets udvikling.

Når du vælger faget Kriminalpolitik, får du udbygget din viden om det retssamfund, vi lever i. Vi analyserer de politireformer, som politikerne har iværksat de senere år i kampen mod både gadeuorden og terror, og vi sætter fokus på den nykriminalisering, der hvert år finder sted, når politikerne vedtager love, der gør hidtil ustraffede handlinger til strafbare gerninger.

I Kriminalpolitik udfordrer vi også dine holdninger – fra vidnebeskyttelse og politivold til straf og retsfølelse. For spørgsmålene er mange: Straffer vi for at genopdrage eller afskrække? Hvad betyder terrorbekæmpelsen for vores personlige frihed? Og er retssikkerheden også til for rockere, lommetyve og terrorister? Vi får derudover besøg af en politibetjent, der fortæller om de bedste og værste oplever i jobbet samt, hvad det kræver – fysisk og psykisk – at klare livet som betjent.

Interesseret i flere politiske og samfundsfaglige fag? Vi har lavet en YouTube-video, der giver et indblik i fagområdet Politik & Samfund. Se den her.

Se også højskolens forberedende politi-fag.