Tandbørste, en god bog, sportstøj, lidt pynt til værelset og hvad mere? Når du skal pakke til et højskoleophold, kan det være rart at have en pakkeliste ved hånden.

Pakkeliste til højskole, dobbeltværelse

Af Sofie Lindebjerg Søe d. 28. december 2023

Pakkeliste til dit højskoleophold

Hvad er vigtigt at have med, når man skal på højskole?

Når man skal på højskole, er det en ny og spændende tid, der venter. For mange er det første gang, man skal bo væk fra hjemmet, og der er en masse ting at huske på. En god pakkeliste kan være guld værd for at sikre, at man får alt det nødvendige med til sit højskoleophold. Inden længe byder vi velkommen til forårsholdet 2024 på Hadsten Højskole. Vi oplever, at der ofte er efterspørgsel på en pakkeliste, så kommende elever ved, hvad der skal i kufferten eller tasken.

Her er en liste over de vigtigste ting, man bør overveje at pakke, når man tager på højskole:

• Praktisk tøj. Du kommer til at være aktiv inde og ude, og risikerer at blive snavset og svedig. Sørg derfor for at pakke tøj til enhver anledning – også regnvejr. Vær desuden opmærksom på, at du selv skal medbringe bøjler.
  • Forskellige slags fodtøj. Vores erfaring er, at eleverne foretrækker at gå rundt i hjemmesko, sandaler eller klipklapper i hverdagen. Desuden er det en god ide at pakke sportssko til både udendørs og indendørs brug, samt gummistøvler, hvis du har.
  • Dyne, pude og sengelinned. Dette kan også lejes af skolen for 250 kr. for hele kurset. Vi vil gerne have besked inden ankomst, hvis du ønsker at leje.
  • Håndklæder. Hav gerne et par stykker med, så du ikke skal vaske hele tiden, og så der hele tiden er et, der er tørt.
  • Vasketøjskurv. Der er vaskekælder og tørrerum på højskolen, så tag en kurv med til alt det beskidte tøj.
  • Tandbørste, shampoo, deodorant, negleklipper og hvad du ellers har brug for af toiletsager. På værelser med eget bad og toilet, er der plads på badeværelset til lidt opbevaring. Husk en håndsæbe. På gange med fællesbade er det muligt at opbevare shampoo og diverse i baderummene. Derudover er der egen vask på værelset, så du kan have et krus med tandbørste stående.
  • Pas og blåt sygesikring til studietur. Da vi skal ud at rejse i en uge på opholdet, er det vigtigt både med pas og blåt sygesikring.
  • Blok, papir, skriveredskaber mm. I nogle af vores boglige fag, er det rart at have lidt forskellige “skole”-remedier med. Så tag gerne noget med at skrive på og måske et penalhus.
  • Rygsæk/taske. Du vil helt sikkert ende i den situation, at du skal ud af huset i forbindelse med noget undervisning, og derfor er det smart at have en rygsæk med, som du kan opbevare dine ting i til forskellige dagsture.
  • Forlængerledning og stikdåse. Der er stik på alle værelser og i alle klasser, men nogle gange kan der være kamp om pladsen. Derfor er det en god ide selv at sørge for, at man har en ekstra ledning klar.
  • Bøger. Selvom du måske ikke læser så meget til dagligt, vil der opstå tidspunkter, hvor du har en fritime eller en stille stund. Her kan det være rart at have en bog at fordybe sig i.
  • Krus/kop. Alle værelsesgange har eget tekøkken, hvor du kan lave kaffe og te. Medbring derfor en genkendelig kop, så du hele tiden ved, hvilken kaffe der er din.
  • Cykel + hjelm. Det sker med jævne mellemrum, at vi cykler en tur i nogle af fagene. Skolen har cykler til rådighed, men hvis du har din egen, så tag den meget gerne med.
  • Vanddunk. Det er ikke altid, du er i nærheden af en vandhane i vores aktive fag. Derfor er det smart at have en vanddunk med, så du altid har væske i nærheden.
  • Opbevaringskasser. Der er både hylder og skabe på værelserne, men de fleste er bedre til at holde styr på deres ting, hvis de har dem i mindre kasser.
  • Instrument. Hvis du på forhånd ved, at du gerne vil spille musik på højskolen, så er det en rigtig god ide at medbringe dit eget instrument. Har du ikke selv et, kan du naturligvis låne af skolen.
  • Udsmykning til værelset. Dit værelse bliver dit nye hjem, og derfor vil mange gerne gøre det personligt og hyggeligt. Om det er med billeder, plakater, planter eller lyskæder er op til dig.

Visuel pakkeliste: Herunder kan du se en video, hvor Tobias (lærer) gennemgår, hvad der er godt at pakke med til et højskoleophold.

Har du spørgsmål til pakkelisten, eller er der noget du er i tvivl om i forbindelse med din forberedelse til højskoleopholdet? Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. +45 86 98 01 99 eller sende en mail på info@hadstenhojskole.dk.

Vi glæder os til at se dig!

Hvad er de vigtigste ting at medbringe til et højskoleophold?

De vigtigste ting at medbringe er typisk tøj tilpasset sæsonen, toiletartikler, håndklæder, sengetøj, studiematerialer som bøger eller notesbøger og eventuelt personlige genstande, der gør dit værelse hjemligt.

Er det nødvendigt at jeg forbereder mig til specielle fag eller aktiviteter?

Hvis du ved, at du fx kommer til at vælge mange sportslige fag, kan det være nødvendigt at medbringe ekstra sportstøj og eventuelt udstyr. Det samme gælder for de musikalske fag, hvor det kan være en idé at medbringe eget instrument, hvis du spiller på noget helt særligt. Det er altid en god idé at tjekke med højskolen på forhånd for at få en klar forståelse, hvis der er noget, du er i tvivl, om du skal medbringe.

Hvad for noget tøj bør jeg medbringe på et højskoleophold?

Sørg for at medbringe tøj, der er passende for sæsonen, og overvej lag-på-lag tøj for at være forberedt på skiftende vejrforhold. Det er også en god idé at medbringe en paraply og ordentlig fodtøj.

Tilbage til alle blogindlæg