Lørdag den 4. maj modtog Vilslevgruppen Hadsten Højskole-prisen i forbindelse med højskolens årlige elevmøde.

Vilslevgruppen modtager Hadsten Højskole prisen 2024

Af Sofie Lindebjerg Søe d. 13. maj 2024

Hadsten Højskole-prisen 2024

På Hadsten Højskole har elevforeningen uddelt Hadsten Højskole-prisen siden 2003. Prisen uddeles til nogen, der har været en vigtig stemme i samfundet eller som har sat samfundet til debat. Prisen er gennem årene gået til store personligheder som Mads Steffensen, Svend Brinkmann og Emma Holten. For første gang sidste år gik prisen til en organisation: DFUNK (Dansk Flygtningehjælp Ungdom). I år er prisen også gået til en organisation, nemlig Vilslevgruppen. Med prisen følger 15.000 kr.

Vilslevgruppen
Et fællesskab for unge med organsvigt

Vilslevgruppen er et fællesskab for unge mennesker, der enten lever med organsvigt eller er transplanterede. Gruppen er navngivet efter Amalie Vilslev, som mange kender fra dokumentaren “Amalie skal dø”. Amalie blev lungetransplanteret som 19-årig, men gik bort få år senere, da hendes krop afstødte lungerne. Vilslevgruppen gør et stort stykke frivilligt arbejde for at forbedre tilværelsen før, under og efter organtransplantation.

Hadsten Højskole-prisen bliver altid overrakt i forbindelse med højskolens store elevmøde for nuværende og tidligere elever. Til at modtage prisen havde vi besøg af Mette Aas Jacobsen og Frederik Falkenberg. Mette og Frederik er begge en del af den daglige drift af Vilslevgruppen og er begge levertransplanterede. Sammen holdt de et inspirerende og rørende oplæg, hvor de fortalte deres personlige historier om at være organtransplanteret. Derudover fortalte de, hvordan gruppen er opstået, og hvad de arbejder med og for.

Stort tillykke med prisen og tak for besøget, Mette og Frederik.

Tilbage til alle blogindlæg