IDRÆT & OUTDOOR

Friluftsliv

Hos os går højskole og friluftsliv hånd i hånd. På Hadsten Højskole har vi to forskellige friluftslivsfag. Her på siden kan du læse om faget Friluftsliv. Derudover har vi også faget Vinterfriluftsliv

Vil du på en højskole med friluftsliv?

Hvis outdoor-oplevelser i naturen og livet under åben himmel står højt på din ønskeliste, kan du vælge faget Friluftsliv på Hadsten Højskole. Her får du sjove og gode oplevelser udenfor, ligesom du bliver klogere på den natur, der omgiver os. Friluftsliv er fællesskab, samarbejde, højskoleånd og sammenhold krydret med diskussioner om, hvad natur er.

Alle timerne i Friluftsliv foregår udenfor, og vi kommer vidt omkring på vandre-, kano- eller cykelture. I faget er det ikke kun i døgnets lyse timer, vi oplever naturen. Vi skal overnatte i det fri i bivuak, shelters eller telte. Det vekslende landskab omkring højskolen udforsker vi under overskriften Nordisk Friluftsliv. Vi dyrker det enkle og primitive liv under åben himmel, giver os god tid til de store naturoplevelser og får både viden om natur og hyggeligt samvær med hjem. Faget ligger i sommerhalvåret, så vi kan nyde godt af det dejlige vejr.

Fagets ”basecamp” ved højskolen består af to shelters og en bålhytte, så der er rig mulighed for at overnatte i det fri og lave lækker bålmad. Menuen står på alt fra brændenældesuppe, urtebrød og jordsteg og til ørred i avispapir – altså også retter fra naturens eget spisekammer.

Hvad er forskellen på de to fag: Vinterfriluftsliv og Friluftsliv?

Friluftsliv, som du læser om på denne side, foregår i de varmere måneder af højskoleopholdet. Her kan du blandt andet komme med på kano- og vandreture. I vores andet outdoorfag Vinterfriluftsliv er der især fokus på sanseoplevelser i forhold til varme og kulde. Faget foregår i de koldere måneder af højskoleopholdet.

Vil du gerne vide mere om højskolen og de øvrige fag, rejser og oplevelser, som du kan opleve på et højskoleophold? Få fingrene i vores gratis brochure og læs mere om en af Danmarks ældste højskoler.

Du er også altid velkommen til at ringe til os på tlf. 86980199 eller få en rundvisning på højskolen.