IDRÆT & OUTDOOR

Fodbold

Er du bidt af bold, så skal du selvfølgelig vælge faget Fodbold. For på Hadsten Højskole spiller vi også verdens bedste boldspil. Vi spiller kampe, aflurer- og afprøver teknikker og taler om fodboldens rødder og historie – fra antikkens Grækenland til nutidens England. Vil du være med her, får du med andre ord bold i lange baner.

Fodbold rummer mange facetter, og vi prøver i dette fag at afdække de fleste. Du får mulighed for at fordybe dig i spillet, når du får masser af teknisk træning, og stort set alle øvelserne foregår med bold. Du lærer at udføre halvtliggende vristspark, du får kontrol over driblingerne, du lærer at heade, og så er der godt med lår og brysttræning på programmet.

Individuel coaching giver dig en klar fornemmelse af dine egne evner og dit udviklingspotentiale, og så får du selvfølgelige masser af kamptræning. Vi spiller 1:1, 2:2 og 3:3 – og naturligvis 7:7 og 11:11. Derudover lærer du i praksis, hvad udtryk som dybdeløb, zoneopdækning, mand-til-mand-forsvar, presspil og stikninger betyder. Og du får en mere teoretisk viden om fodboldens historiske og samfundsmæssige betydning gennem årene, når vi både hører foredrag om fodbold, læser fodboldfagligt materiale og ikke mindst diskuterer fodbold.

Udover muligheden for at spille mod de andre på højskolen, kan du også prøve dine evner af mod andre højskoler. Afhængigt af holdets størrelse og de andre højskoler, spiller vi enten med et hold med både drenge og piger, eller også spiller vi hver for sig. Uanset hvad, er der masser af højskoler i vores lokalområde, der hellere end gerne vil prøve sig af mod os.