KUNST & KUNSTHÅNDVÆRK

Maleri

At male er en proces, der på samme tid er både personlig og kilde til fælles oplevelser. I faget Maleri på Hadsten Højskole kommer du tæt på malerkunsten. Du bliver klogere på maleriet, teknikkerne og dine holdninger til kunst. Og du diskuterer det gode maleri, besøger kunstnere og museer og finder din egen udtryksform.

Kunst bevæger mennesker, og undervejs i dette forløb vil du både bevæge dig og blive bevæget. Du vil lære en masse forskellige teknikker indenfor malerkunsten – maleri med pensel, spatel eller svamp, sand og andre fyldmaterialer i maleriet samt gråtonemaleri og stilleben. Derudover går vi tæt på genrer som popart og ekspressionisme indenfor maleriet, og vi arbejder med fotografier og tekster som oplæg og indhold i et maleri.

I Maleri kommer du til at udtrykke din temperament, din søgen og dine valg i dine billeder. Men du bliver også fodret med indtryk til eftertanke. Dem får du på de museer, vi besøger undervejs, via kunsthistoriske oplæg og ikke mindst når vi stopper op og sætter ord på de billeder, vi ser. Du får også ny indsigt og inspiration, når vi arbejder tematisk med enten en kunstner eller en kunstperiode som udgangspunkt. Her kan vi tage afsæt i alt fra Michael Kvium til guldalderlandskaberne.

Vi maler med akrylmaling, der tørrer hurtigt. På den måde kan du male lag på lag uden, at lange tørretider bryder det magiske flow, hvor du glemmer både tid og sted.

Læs mere om de øvrige fag under fagområdet Kunst & kunsthåndværk. Har du lyst til at læse mere om livet på Hadsten Højskole, så få tilsendt vores brochure her. Eller endnu bedre – kom og oplev Hadsten Højskole med egne øjne – book en rundvisning her!