KUNST & KUNSTHÅNDVÆRK

Raku

I faget Raku skaber vi funktionelle objekter i ler og efterfølgende brænder vi det udendørs i en manuel gasovn. Raku er en keramisk teknik med rødder i det traditionelle japanske håndværk, som kombinerer kunstnerisk udtryk, kreativitet og en alternativ brændingsproces.

Den særlige rakubrænding indebærer at trække det glødende keramik ud af ovnen og placere det i en lukket beholder fyldt med organisk materiale såsom halm, savsmuld eller avispapir. Dette skaber en unik atmosfære, der interagerer med glasur og skaber smukke farver og teksturer.

Undervisningen vil skiftevis være i værkstedet, hvor vi formgiver leret og glaserer vores funktionelle objekter, og derefter udendørs, hvor vi brænder og færdiggør vores keramik.

Læs mere om de øvrige fag under fagområdet Kunst & kunsthåndværk. Har du lyst til at læse mere om livet på Hadsten Højskole, så få tilsendt vores brochure her. Eller endnu bedre – kom og oplev Hadsten Højskole med egne øjne – book en rundvisning her!