KUNST & KUNSTHÅNDVÆRK

Grøn sløjd

Vil du hellere bruge øjemål end målebånd? Vil du dykke ned i træets finurlige egenskaber? Og foretrækker du kniv og økse frem for snurrende maskiner? Så kunne Grøn Sløjd godt være noget for dig.

Grøn sløjd er et håndværksfag, men ikke i klassisk forstand. Faget kommer til at tage udgangspunkt i naturen og de materialer og muligheder, den tilbyder. Det er et fag som primært vil foregå udendørs, og vi kommer også til at beskæftige os med nogle af friluftslivets temaer. Vi skal ud i skoven og høste de materialer, som danner grundlaget for de emner, vi arbejder med.

Vi vil arbejde med enkelt skærende værktøj som kniv, økse, stemmejern, sav og lignende redskaber, hvor drivkraften kun er din egen. Dette vil give en stor frihed i arbejdet. Samtidig vil du lære at håndtere let tilgængelige værktøjer og materialer, der giver en verden af muligheder.

At se sine hænder arbejde og forme et stykke træ spån for spån er en fascinerende proces og udfaldet bliver sjældent, som man først havde tænkt sig. Dog vil der i faget heller ikke være noget facit. Det er således også et fag med rig mulighed for kreativ udfoldelse.

Læs mere om de øvrige fag under fagområdet Kunst & kunsthåndværk. Har du lyst til at læse mere om livet på Hadsten Højskole, så få tilsendt vores brochure her. Eller endnu bedre – kom og oplev Hadsten Højskole med egne øjne – book en rundvisning her!