KUNST & KUNSTHÅNDVÆRK

Strikkerier

Er der noget mere hyggeligt end at sidde med strikketøjet mellem hænderne og se, hvordan arbejdet skrider frem og forvandler sig til en trøje, et halstørklæde eller noget helt andet. I faget Strikkerier lærer du at slå masker op og komme i gang, hvis du er nybegynder. Eller at følge en mere avanceret opskrift, hvis du hører til de mere øvede strikkere.

Lækre striktrøjer, lange halstørklæder eller lune luffer. Hvorfor købe strikkerierne, når du kan trylle dem frem selv? På Hadsten Højskole kan du lære at blive en habil strikker, hvis du vælger dette fag. Det er for dig, der aldrig fik lært i håndarbejdstimerne, hvordan du slår masker op. Og for dig, der allerede har styr på grundstrikningen og har mod på nye opskrifter og større udfordringer.

Ud over at få styr på ret og vrang og alt fra snoninger til mønsterstrikning, bliver du i faget Strikkerier også klogere på de forskellige garner og øvrige materialer, som man også kan strikke i. Du lærer at strikke sokker – til dig selv, din bedstemor eller dine højskolevenner. Og du lærer, hvordan du monterer, det du strikker – altså hvordan du hæfter ender og får syet dit værk sammen.

Se også de andre fag, der hører til fagområdet Kunst & kunsthåndværk på Hadsten Højskole. Læs mere i vores brochure om højskolen og de fag du kan vælge. Du er også mere end velkommen til at komme forbi en dag – bare du aftaler det med os først.