KUNST & KUNSTHÅNDVÆRK

Skulpturel keramik

I faget Skulpturel keramik skal vi arbejde med at skabe abstrakte former og objekter til udstilling. Vi gennemgår forskellige teknikker og skal blandt andet modellere efter model, bygge geometriske figurer og eksperimentere med, hvordan leret kan tage abstrakte former.

I faget vil du få et indblik i klassisk proportionslære, dekorationsteknikker og abstrakte tekniske greb. Vi kommer til at tage udgangspunkt i den moderne kunstneriske praksis med afsæt i det keramiske håndværks traditioner, hvor alt er lovligt, og det kun er fantasien, som sætter grænser.

Vi kommer igennem hele arbejdsprocessen med leret. Fra det bliver taget ud af posen til udvikling af ideer og derefter til udstilling og iscenesættelse af værkerne.

I Skulpturel keramik vil vi primært arbejde i keramikværkstedet på højskolen. Derudover vil der også være undervisningsgange, hvor vi skal høre oplæg og besøge værksteder hos keramiske kunsthåndværkere. Vi skal også besøge CLAY museet i Middelfart. Værksteds- og museumsbesøgene vil give et indblik i den danske keramiske scene og i forskellige kunstneres praksis.

Læs mere om de øvrige fag under fagområdet Kunst & kunsthåndværk. Har du lyst til at læse mere om livet på Hadsten Højskole, så få tilsendt vores brochure her. Eller endnu bedre – kom og oplev Hadsten Højskole med egne øjne – book en rundvisning her!