KOMMUNIKATION & SPROG

Filmværksted

Vil du prøve kræfter med at producere en video fra idéudvikling til færdigt produkt? Så er Filmværksted på Hadsten Højskole måske noget for dig.

I faget bliver du klogere på levende billeder. Vi skal udforske video og tv som format, vi skal se og analysere videoer i forskellige genrer og så skal vi producere videoer, vi selv udvikler, filmer og klipper. Du får mulighed for at tage produktet i den retning, der interesserer dig. Det vil sige, at du både kan arbejde journalistisk og fortællende, men at der også kan være tale om mere kreative og fiktionsprægede videoproduktioner.

Vi arbejder med professionelt udstyr, så du får erfaring med at bruge et større videokamera, sætte lys på et interviewbillede og optage den gode lyd. Men bare rolig, det kræver ingen kompetencer på forhånd. Vi tager det step by step og skal en masse ”ud i marken” og få materiale med hjem.

I faget kommer vi omkring hele video-møllen: Vi udvikler ideer, skriver manus, filmer, sætter lys, optager lyd og klipper til et knivskarpt produkt. Måske drømmer du om at blive journalist eller tv-tilrettelægger og vil blive klogere på formidling gennem videoformatet. Måske brænder du inde med gode ideer til story lines og vil prøve kræfter med at skrive et manus fra bunden. Måske du bare synes, det er sjovt at arbejde med levende billeder. Vigtigst af alt er, at du har lyst til at arbejde kreativt sammen med andre om at skabe produkter, I kan være stolte af.

Udover filmproduktion kan du også prøve kræfter med lydmediet i faget Radio/Podcast. Besøg os og høre mere om Filmværksted og alle vores andre fag på Hadsten Højskole.