KOMMUNIKATION & SPROG

Retorik

Vil du holde medrivende taler, argumentere overbevisende for din sag eller bare styrke din kommunikation. Så skal du vælge faget Retorik. Retorik handler om at fremstå veltalende – på skrift og i tale, og det lærer du redskaberne til i dette fag. Du kommer til at fremføre dine egne taler, og når du lærer retorikkens greb, er det slet ikke så farligt, som det lyder.

Martin Luther King kunne det. John F. Kennedy kunne det. Og Barak Obama kan det: Tryllebinde tilhørerne med blændende taler. I faget Retorik kan du lære at gøre dem kunsten efter. Det kræver analytisk sans, sproglig finesse og ikke mindst mod, og det hele får du mere af, når du vælger Retorik på Hadsten Højskole.

Vi analyserer alt fra festtaler til politiske taler og finder frem til, hvad der gør en god tale. Du får fif og værktøjer, som du kan gøre brug af, når du er den, der gerne vil overbevise andre. Og så du lærer, hvornår det er godt at appelerer til følelser, og hvornår det er mere effektivt at vende sig mod fornuften.

Du kommer også til at skrive dine egne taler, så du får testet, om dine argumenter holder, og om du fremstår troværdig. Du vil få konstruktiv feedback fra lærer og elever på dine taler, så du bliver endnu bedre til at skrue på de rigtige knapper.

Redskaberne fra Retorik kan du bruge, hvad enten du skal holde tale til din brors bryllup, til jobsamtale eller gerne vil overbevise chefen om, at du skal have mere i løn. Du bliver med andre ord bedre til at kommunikere, og du bliver bedre til at gennemskue spillet, når andre bruger retorikkens kneb overfor dig.

Vil du høre mere om faget Retorik eller om højskolen generelt, sender vi dig gerne en brochure. Du er også meget velkommen til at få en rundvisning og en snak om, hvilket muligheder der er på højskolen.