PSYKOLOGI & FILOSOFI

Kærlighed

Kærlighed omgiver os alle, og allerede fra barndommen bliver vi introduceret for kærlighed gennem vores relationer og i kultur – men hvad er kærlighed egentlig? Og kan vi leve uden? Det undersøger vi i faget.

I faget kigger vi på begrebet kærlighed fra mange forskellige leder og kanter. Vi forsøger at finde ud, hvad der er biologi, og hvad der er kultur i kærlighedsbegrebet. Her får vi blandt andet hjælp fra videnskabsjournalisten Lone Frank, som har undersøgt, hvad der sker i hjernen, når vi oplever kærlighed – og når vi mister den igen.

Vi tager også fat på kulturen og kigger på alt fra de tidligste kærestebreve over til kærlighedsfilm og litteratur gennem tiden og til de nyeste popsange. På den måde bliver vi klogere på, hvordan kulturen påvirker måden, vi opfatter kærlighed på og har gjort det gennem historien.

Hver uge tager vi hul på et nyt tema inden for kærlighed – fx forelskelse, kærestesorger eller jalousi, og tilgangene spænder fra psykologiske forsøg til den gode samtale, diskussioner og egentlige produkter som kærestebreve eller happenings for de andre elever på skolen.