PSYKOLOGI & FILOSOFI

Socialpsykologi

Nutidens Socialpsykologi bygger i høj grad på en række teorier, der blev skabt ved en række forskellige psykologiens forsøg. Disse teorier ser vi nærmere på, mens vi forholder os til, om eksperimenterne gik ud over de involverede.

Den eksperimentelle socialpsykologi har med sine berømte og berygtede eksperimenter bidraget til helt nye forståelser af menneskelig adfærd, og vi vil i dette fag, som hører under vores kurser for Psykologi og Filosofi, fokusere på nogle af de mest klassiske socialpsykologiske eksperimenter, herunder Aschs konformitet, Milgrams forsøg inden for lydighed samt Zimbardos fængselsforsøg.

Vi vil være undersøgende i forhold til eksperimenternes historiske omstændigheder, de etiske aspekter, samt de grundlæggende hypoteser, der danner afsæt for de forskellige eksperimenter. Samtidig vil vi gennem flere øvelser undersøge hvor og hvordan socialpsykologien omgiver os alle i vores hverdag, og vi vil selv prøve kræfter med den eksperimentelle socialpsykologi.

Har Socialpsykologi på Hadsten Højskole fanget din interesse, kan du bestille en brochure hjem, hvor du også kan læse mere om alle skolens fag. Vil du opleve højskolen indefra, giver vi gerne en rundvisning.